Na een lange coronapauze is de buurtbus in het Westerkwartier weer op de weg. Er zijn echter te weinig vrijwillige chauffeurs. Bovendien laten de klanten het ook nog afweten.
‘Als chauffeur bij de buurtbus, heb je alleen een rijbewijs nodig. Je krijgt een medische keuring, je moet een beetje met mensen om kunnen gaan en represenatatief zijn,’ zo vat Maarten Baak, de functie-eisen samen voor een baan als vrijwillig chauffeur op de buurtbus in het Westerkwartier.
‘Loopt nog niet zoals we hoopten’
Buslijn 589 is weer in de baan na ongeveer een jaar stil te hebben gestaan als gevolg van de coronapandemie.
‘Maar we willen weer opstarten en dat loopt nog niet zoals wij hoopten. De reizigers weten ons niet meer te vinden en we hebben ook minstens vijf nieuwe chauffeurs nodig.’
De buurtbus is in het leven geroepen als alternatief voor de niet rendabele buslijnen. De bus wordt gefinancierd door het ov-bureau, maar de chauffeurs zijn meestal gepensioneerden die het leuk vinden om te rijden.
Zoals Maarten Baak. Hij is inmiddels 85 jaar, maar voelt zich nog zo jong en gezond als Max verstappen. ‘Ik heb de tijd, ik hou van autorijden en techniek, en je komt onder de mensen’ , aldus Baak.
Straks weer vol
Buurtbuslijn 589 rijdt het traject Leek-Marum-De Wilp en weer terug. Dat de buurtbus opgeheven wordt vanwege te weinig klanten, daar gelooft Baak niet in.
‘Het is een lastige tijd geweest, maar je moet weer ergens beginnen. De echte streekbussen zijn ook wel eens leeg, dus we hebben er alle vertrouwen in dat we straks weer vol zitten’, aldus Baak.