Radiomaker Ilaaf Al-Saidi schrijft elke zondag een column over wat haar deze week is opgevallen.
‘Mevrouw, ik ben dom en heb geen talent.’
De tiener keek naar de grond en rolde haar blonde lokken om haar wijsvinger.
‘Als er iemand talent heeft, dan ben jij dat wel’, zei ik.
‘Maar ik heb voornamelijk hoge cijfers op muziek en beeldende vakken. Wiskunde vind ik niks aan.’
Dit zag ik keer op keer toen ik nog in het onderwijs werkte. Leerlingen die onzeker waren over hun eigen kunnen, omdat ze simpelweg niks met bètavakken hadden.
Misschien is dat onze fout. Kijk maar op welke vakken we vaak het eerste bezuinigen in het onderwijs. Ook is kunst/muziek minder zwaarwegend in de cijferlijsten van leerlingen. Leren we de jeugd daardoor niet dat hun talenten voor kunst/muziek minder belangrijk zijn?
Deze week kwam ik diezelfde tiener tegen die nu een prachtige twintiger is.
‘MEVROUW’, riep ze heel hard. Ik herkende haar gelijk en haar blonde lokken vlogen in de wind toen ze naar mij kwam toegerend.
We kletsten even bij en ik kon zien dat ze haar enthousiasme niet kon verbergen.
‘Ik ben vorig jaar toegelaten tot een kunstacademie! Heel hard gewerkt aan mijn portfolio en het is me gelukt!’
Ze straalde.
En op dat moment durfde ik te wedden…
Dat er geen Pythagoras was die tegen deze jongedame op kon.
π
