Eind september vorig jaar begon in Peebos de bouw van de gloednieuwe werkschuren van Staatsbosbeheer en stichting De Zijlen. Nu, iets meer dan een half jaar later, zijn de twee gebouwen klaar en kunnen ze in gebruik worden genomen. Woensdagmiddag was de feestelijke opening.
Met de opening gaat een grote wens van zowel Staatsbosbeheer en De Zijlen in vervulling.
‘Mooie uitstraling’
Elk van de twee organisaties heeft straks een eigen gebouw. Ze staan pal naast elkaar op nog geen drie meter afstand. ‘Het zijn echte blikvangers geworden’, zegt Marieke de Boer van Staatsbosbeheer. ‘De gevels zijn afgewerkt met balken. Dat is hout van Staatsbosbeheer zelf. De balken zijn grijs geverfd en dat geeft een mooie uitstraling.’
Staatsbosbeheer neemt zijn intrek in het voorste gebouw, dat op de plek staat van de oude werkschuur. Die is gesloopt en ervoor in de plaats is een modern gebouw gekomen met een zee van daglicht binnenin.
Prettig werken
De Boer: ‘De oude werkschuur was oud, donker en te klein voor alle werkzaamheden die we hier doen. Dit nieuwe gebouw is ruim opgezet. Het heeft een werkplaats, ontvangstruimte en ruimte voor administratief werk. Er komt veel daglicht binnen en dat maakt het prettig om in te werken. Beide gebouwen zijn gasloos, goed geïsoleerd en voor de stroomvoorziening liggen er zonnepanelen op de daken.’

Het achterste gebouw wordt het domein van medewerkers en cliënten van De Zijlen. Ze hebben er hun eigen kleedruimte en werkplaats waar onder meer hout gekloofd gaat worden. Daarnaast is er een opslag voor gereedschappen en zijn er ruimtes voor de administratie. Ook in dit gebouw valt op hoeveel daglicht er binnenkomt.
Nieuwe ingang
Naast de nieuwe gebouwen werkt Staatsbosbeheer aan de omgeving. De Boer: ‘We sluiten de huidige hoofdingang af. Daardoor komt er minder verkeer langs de buren. Dat is wel zo prettig. Aan de andere kant maken we een nieuwe ingang. Bezoekers komen daardoor automatisch op de parkeerplaats terecht. Voor de machines van Staatsbosbeheer komt er een aparte ingang, waardoor bezoek en werkverkeer van elkaar worden gescheiden.’