• Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vacatures
  • Voor programmamakers
  • Redactie
maandag, 6 februari, 2023
  • Log in
  • Nieuws
  • Sport
  • Economie
  • Cultuur
  • Politiek
  • Agenda
  • Programma’s
    • Radio kanalen
    • Televisie kanalen
    • Programmering
    • Uitzending Gemist
Title of the document Kijk TV
Title of the document Luister radio
Geen resultaten
Toon alle resultaten
  • Nieuws
  • Sport
  • Economie
  • Cultuur
  • Politiek
  • Agenda
  • Programma’s
    • Radio kanalen
    • Televisie kanalen
    • Programmering
    • Uitzending Gemist
Geen resultaten
Toon alle resultaten
RTV Zulthe
Geen resultaten
Toon alle resultaten

Ombudsvrouw Irma van Beek ontvangt in maand tijd vier meldingen van discriminatie in Westerkwartier | Kopstukken

Niels Timmerman door Niels Timmerman
08/10/2021
in Westerkwartier
Irma van Beek is sociale ombudsvrouw in het Westerkwartier. Foto: Niels Timmerman

Irma van Beek is sociale ombudsvrouw in het Westerkwartier. Foto: Niels Timmerman

Deel op Facebook

In Kopstukken spreekt RTV Zulthe wekelijks met afwisselend Westerkwartierders en Noordenvelders uit de actualiteit. Bekende koppen met een bijzonder verhaal of een belangrijke functie, komen iedere vrijdag aan bod. In deel 14: Irma van Beek, sociale ombudsvrouw en het nieuwe gezicht van het discriminatiemeldpunt in het Westerkwartier.

Irma van Beek moet de schrijnende verhalen die ze hoort soms even kwijt. In de auto op weg naar huis belt ze dan met een collega om de kwestie te bespreken. Vijftien jaar geleden had ze zichzelf ongeschikt geacht voor haar beroep. Maar nu, met een extra dosis levenservaring, weet de sociale ombudsvrouw hoe ze ermee moet omgaan.

Ze bekleedt die functie sinds een jaar in het Westerkwartier. Daar kwam in september een rol bij: Van Beek is sindsdien ook de vrouw achter het gemeentelijk discriminatiemeldpunt.

Verrassend veel meldingen

Gemeenten zijn wettelijk verplicht meldingen van discriminatie te registreren, maar de afgelopen jaren wisten inwoners van het Westerkwartier dat meldpunt niet of nauwelijks te vinden. Van Beek moet daar verandering in brengen.

‘Ik ben onafhankelijk. En blijkbaar is de stap naar mij daarom minder spannend’, legt ze uit. Haar aanpak lijkt zijn vruchten af te werpen: ze ontving in haar eerste maand vier meldingen van discriminatie. Ter vergelijking: in 2019 en 2020 registreerde de gemeente in totaal één klacht.

‘Ik vind het verrassend veel’, zegt Van Beek. ‘Het kan zijn dat slachtoffers nu wakker zijn geschud, omdat mijn aanstelling publiciteit heeft gekregen. Het blijkt in ieder geval dat er behoefte is aan een laagdrempelig meldpunt.’

Samen vervolgstap bepalen

Waar die meldingen over gaan, kan Van Beek niet zeggen: dat is privé. ‘Maar denk bijvoorbeeld aan iemand met een beperking die een horecavoorziening niet in kan. Of iemand die vanwege zijn achternaam niet wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek.’

Van Beek belt het slachtoffer op of spreekt met hem af om zijn verhaal aan te horen. Vervolgens bepalen ze samen de volgende stap. Het slachtoffer kan op elk moment ‘stop’ roepen, benadrukt ze. 

‘Ik doe géén onderzoek, dat gaat vaak samen met een juridisch proces. Ik begeleid mensen naar een eventuele vervolgstap of oplossing. Door bijvoorbeeld een gesprek te organiseren tussen beide partijen. En soms willen slachtoffers dat helemaal niet, dan kunnen ze bij mij hun hart luchten.’ De melding wordt dan anoniem geregistreerd.

Thermometer in samenleving

Bij die gesprekken gebruikt ze haar ervaring als sociale ombudsvrouw. Die functie bekleedde ze zeven jaar geleden voor het eerst in de gemeente De Wolden. Van Beek wordt gezien als een ‘thermometer in de samenleving’, legt ze uit.

‘Inwoners zitten soms vast in een web van regels. Ik bied een luisterend oor en kan bemiddelen met de gemeente. Een sociale ombudsvrouw maakt soms net het verschil voor burgers om tot een oplossing te komen’, zegt Van Beek.

Tot dusver werkte ze aan zo’n zestig kwesties in het Westerkwartier. De ombudsvrouw is verrast door de diversiteit van de groep inwoners die bij haar aanklopt.

Noorderling wacht lang

‘Het gaat om mensen uit de onder- én bovenkant van de samenleving. Ze hebben vaak al van alles gedaan om uit de problemen te komen. Dat kenmerkt de noorderling: mensen wachten lang en kloppen pas bij mij aan als het écht de spuigaten uit loopt.’

Van Beek vliegt die problemen ‘zonder oordeel’ aan. ‘De verhalen zijn soms moeilijk te verdragen. Maar dat mensen mij vertrouwen met hun kwetsbare zoektocht, is juist ook het mooie van mijn werk.’

Ben je slachtoffer van discriminatie in het Westerkwartier? Dan kun je contact opnemen met Irma van Beek, via telefoonnummer 06 53800811 of mailadres antidiscriminatie@westerkwartier.nl.

Vorig bericht

Brandweer inzet voor vergeten pannetje in De Wilp

Volgend bericht

Woningcorporatie verloot huizen in Westerkwartier onder starters

Gerelateerde berichten

112 Nieuws

Onbekenden storten bouwafval aan de Beldam in Noordwijk

Cultuur

QUEEN MUST GO ON terug in Pompstee Roden op 18 maart

Westerkwartier

Het Legiomuseum Grootegast

112 Nieuws

Fietser gewond bij aanrijding in Zevenhuizen

112 Nieuws

Automobiliste ramt lantaarnpaal bij tankstation

Cultuur

Provincie geeft Het Pauperparadijs groen licht: ‘Regels zijn nu een stuk duidelijker’

MEEST GELEZEN

  • Jochem Myjer speelt try-out in Theater de Winsinghhof in Roden

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • QUEEN MUST GO ON terug in Pompstee Roden op 18 maart

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Onbekenden storten bouwafval aan de Beldam in Noordwijk

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Brommer en fietser botsen op Kaleweg

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Het Legiomuseum Grootegast

    0 shares
    Share 0 Tweet 0

ZULTHER ZAKEN

Straatverlichting uit in verband met hoge energieprijzen? Stem!

OPINIE

Siegers (CU) en Van Putten (VZ) in ‘Politiek op zaterdag’: Hoe voorkom je (v)echtscheidingen?

Jongerenpartij Student & Water doet mee aan verkiezingen waterschap Noorderzijlvest

Facebook Instagram Twitter Youtube
RTV Zulthe

RTV Zulthe is dé streekomroep voor Noordenveld en Westerkwartier.

Informatie

Over ons

ANBI

PBO

Huishoudelijk reglement

Privacy statement

Disclaimer

Cookies

Contact

0594 – 64 44 42
Hoornweg 42,
9363 EH Marum

© 2022 RTV Zulthe

Geen resultaten
Toon alle resultaten
  • Nieuws
  • Sport
  • Economie
  • Cultuur
  • Politiek
  • Agenda
  • Programma’s
    • Radio kanalen
    • Televisie kanalen
    • Programmering
    • Uitzending Gemist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vacatures
  • Voor programmamakers

© 2022 RTV Zulthe

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Jouw privacy beheren

Om je de best mogelijke ervaring te bieden, gebruiken zowel wij als derde partijen technologieën zoals cookies om toegang te krijgen tot apparaatinformatie en/of deze op te slaan. Door in te stemmen met deze technologieën, stel je ons en derde partijen in de mogelijkheid persoonlijke gegevens zoals browsegedrag of unieke ID's op deze website te verwerken. Indien je geen toestemming geeft of deze intrekt, kan dit bepaalde eigenschappen en functies nadelig beïnvloeden.

Klik op "Accepteren" om toestemming te geven of maak gedetailleerde keuzes.

Cookie instellingenACCEPTEREN

Meer informatie over cookies
Privacy & Cookie Beleid

Privacy Overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit een effect hebben op uw browse-ervaring.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze categorie bevat alleen cookies die zorgen voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.
Non-necessary
Alle cookies die mogelijk niet bijzonder noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website en die specifiek worden gebruikt om persoonlijke gegevens van gebruikers te verzamelen via analyses, advertenties en andere ingesloten inhoud, worden niet-noodzakelijke cookies genoemd. Het is verplicht om toestemming van de gebruiker te verkrijgen voordat deze cookies op uw website worden geplaatst.
OPSLAAN & ACCEPTEREN