• Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vacatures
  • Voor programmamakers
  • Redactie
zondag, 29 januari, 2023
  • Log in
  • Nieuws
  • Sport
  • Economie
  • Cultuur
  • Politiek
  • Agenda
  • Programma’s
    • Radio kanalen
    • Televisie kanalen
    • Programmering
    • Uitzending Gemist
Title of the document Kijk TV
Title of the document Luister radio
Geen resultaten
Toon alle resultaten
  • Nieuws
  • Sport
  • Economie
  • Cultuur
  • Politiek
  • Agenda
  • Programma’s
    • Radio kanalen
    • Televisie kanalen
    • Programmering
    • Uitzending Gemist
Geen resultaten
Toon alle resultaten
RTV Zulthe
Geen resultaten
Toon alle resultaten

Onderzoek: Lelylijn levert tienduizenden woningen minder op dan gedacht

RTV Zulthe door RTV Zulthe
08/03/2022
in Algemeen
Foto: RTV Noord

Foto: RTV Noord

Deel op Facebook

De grootschalige woningbouw die het Noorden voorziet bij de komst van de Lelylijn is ‘zeer ambitieus’. Dat blijkt uit aanvullend onderzoek naar de haalbaarheid van de nieuwe spoorlijn tussen Groningen en de Randstad.

De kosten van de lijn worden in het onderzoek opnieuw ingeschat tussen de vijf en tien miljard euro.

Spoorlijnen in ruil voor 220.000 nieuwe woningen

Het Noorden legde Den Haag april vorig jaar een ‘ruildeal’ voor. Wanneer het Rijk zou investeren in de aanleg van de Lelylijn, de Nedersaksenlijn en het versnellen van het bestaande spoor tussen Groningen, Assen, Zwolle en de Randstad, zou Noord-Nederland ruim 220.000 extra woningen kunnen realiseren om het woningtekort aan te pakken.

Het onderzoeksrapport ‘Gezamenlijke analyse Deltaplan Noord-Nederland’ noemt dat niet realistisch. ‘Uitgaande van actuele verhuistrends en de prognoses van woningtekorten zijn de aantallen in het Deltaplan zeer ambitieus te noemen’, schrijven de onderzoekers, die in opdracht van het Rijk en de regio werkten.

Grote investering in wegennet nodig

Het onderzoeksteam, onder meer bestaand uit adviesbureau TwynstraGudde en ingenieursbureau Sweco, stelt dat 25.000 tot 75.000 woningen eerder haalbaar zijn. Dat zou in het uiterste geval hooguit kunnen doorgroeien naar ruim 90.000 woningen, zo concluderen de onderzoekers.

Bovendien heeft woningbouw op deze schaal ook andere gevolgen, want dan moet er ook fors geïnvesteerd worden in de overige infrastructuur. Denk daarbij aan nieuwe wegen en fietspaden. Wanneer mensen uit de Randstad besluiten in het minder verstedelijkt Noord-Nederland te gaan wonen, zullen zij ook meer gebruik gaan maken van de auto. Dat levert nieuwe verkeersknelpunten op, zo voorspellen de onderzoekers. Om die op te lossen moeten het Rijk, provincies en gemeenten miljoenen investeren in het wegennet.

Heeft Lelylijn nog wel zin als woningen er al staan?

De vraag die het rapport wel opwerpt is hoeveel zin het aanleggen van de Lelylijn heeft wanneer de lijn er op zijn vroegst pas in 2035 kan liggen. De aangekondigde woningbouw zal namelijk grotendeels plaatsvinden voordat de Lelylijn is gerealiseerd. Bovendien is 2035 volgens de onderzoekers ambitieus. Om dat jaartal te halen dient het geld, de planologie en gevoerde procedures al vóór 2025 geregeld te zijn. Het rapport schetst een beeld dat 2040 realistischer is.

Mensen en bedrijven trekken naar Groningen

De Lelylijn draagt wél bij aan een forse tijdwinst tussen Groningen en Schiphol. Onderzoekers verwachten dat de reistijd per trein met een half uur wordt verkort. Ook heeft de Lelylijn een aantrekkingskracht op mensen en bedrijven. Zij zullen zich met name rond Groningen en in mindere mate Heerenveen gaan vestigen, stelt het rapport. De trek van inwoners naar de regio zal wel worden gevoeld in de Randstad, voorspellen de onderzoekers.

Lelylijn heeft positief effect op leefbaarheid

De Lelylijn en de Nedersaksenlijn hebben beide een positief effect op de leefbaarheid en de ontwikkeling in de regio. Beide lijnen bieden het Noorden meer mogelijkheden om volwaardig aan de Nederlandse economie deel te nemen. Dat heeft wel een prijs: de Lelylijn en de Nedersaksenlijn vergen forse investeringen. Voor de Lelylijn bedragen de kosten 5 tot 10 miljard euro. De Nedersaksenlijn moet tussen de 500 miljoen en 1,2 miljard euro gaan kosten. Deze investeringen zijn lucratiever dan geld steken in bestaand spoor, aldus de onderzoekers.

Lelylijn naar Duitsland?

Het rapport stelt dat eerst duidelijk moet worden gemaakt welke varianten van de spoorlijnen kansrijk zijn. Ook moeten concrete spoortracés worden bepaald, waarna er meer duidelijkheid komt over de daadwerkelijke kosten en hoe haalbaar de exploitatie van de nieuwe treinverbindingen is. Verder moeten de internationale kansen van de Lelylijn in combinatie met de Wunderline nader worden onderzocht.

Vorig bericht

Spoedklus: basisschool Sebaldeburen in rap tempo verbouwd tot opvang Oekraïense vluchtelingen

Volgend bericht

Groen licht voor twintig nieuwe woningen in Zevenhuizen

Gerelateerde berichten

Westerkwartier

Mobiele flitspaal langs provinciale weg tussen Grijpskerk en Sebaldeburen

Politiek

‘Politiek op zaterdag’: Klacht uit Leekster wijk Oostindie en JA21-lijsttrekker Thomas Blinde

Noordenveld

Werelderfgoed Koloniën van Weldadigheid opgenomen in de Canon van Nederland

Cultuur

Redijkerskamer Heidebloem presenteert “Bonje na het bal”

Echtpaar van Duinen-Feenstra samen met Loco burgemeester Sijperda.
Westerkwartier

Echtpaar van Duinen-Feenstra 60 jaar getrouwd

Noordenveld

Bewegen en gamen moeten hand-in-hand gaan in Roden

MEEST GELEZEN

  • ‘Politiek op zaterdag’: Klacht uit Leekster wijk Oostindie en JA21-lijsttrekker Thomas Blinde

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Echtpaar van Duinen-Feenstra 60 jaar getrouwd

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Mishandeling op fietspad in Noordwijk

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Harmonie Leek al vroeg op pad eerste Kerstdag

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Echtpaar Ijtsma-Pel 60 jaar getrouwd

    0 shares
    Share 0 Tweet 0

ZULTHER ZAKEN

Straatverlichting uit in verband met hoge energieprijzen? Stem!

OPINIE

‘Politiek op zaterdag’ blikt met burgemeester Ard van der Tuuk terug op 2022

Stichting Leergeld in ‘Politiek op zaterdag’ met twee vertrekkende bestuursleden

Facebook Instagram Twitter Youtube
RTV Zulthe

RTV Zulthe is dé streekomroep voor Noordenveld en Westerkwartier.

Informatie

Over ons

ANBI

PBO

Huishoudelijk reglement

Privacy statement

Disclaimer

Cookies

Contact

0594 – 64 44 42
Hoornweg 42,
9363 EH Marum

© 2022 RTV Zulthe

Geen resultaten
Toon alle resultaten
  • Nieuws
  • Sport
  • Economie
  • Cultuur
  • Politiek
  • Agenda
  • Programma’s
    • Radio kanalen
    • Televisie kanalen
    • Programmering
    • Uitzending Gemist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vacatures
  • Voor programmamakers

© 2022 RTV Zulthe

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Jouw privacy beheren

Om je de best mogelijke ervaring te bieden, gebruiken zowel wij als derde partijen technologieën zoals cookies om toegang te krijgen tot apparaatinformatie en/of deze op te slaan. Door in te stemmen met deze technologieën, stel je ons en derde partijen in de mogelijkheid persoonlijke gegevens zoals browsegedrag of unieke ID's op deze website te verwerken. Indien je geen toestemming geeft of deze intrekt, kan dit bepaalde eigenschappen en functies nadelig beïnvloeden.

Klik op "Accepteren" om toestemming te geven of maak gedetailleerde keuzes.

Cookie instellingenACCEPTEREN

Meer informatie over cookies
Privacy & Cookie Beleid

Privacy Overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit een effect hebben op uw browse-ervaring.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze categorie bevat alleen cookies die zorgen voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.
Non-necessary
Alle cookies die mogelijk niet bijzonder noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website en die specifiek worden gebruikt om persoonlijke gegevens van gebruikers te verzamelen via analyses, advertenties en andere ingesloten inhoud, worden niet-noodzakelijke cookies genoemd. Het is verplicht om toestemming van de gebruiker te verkrijgen voordat deze cookies op uw website worden geplaatst.
OPSLAAN & ACCEPTEREN