Het Groningse PvdA-Kamerlid Henk Nijboer stelt schriftelijke vragen over de nieuwe aanvaring met de Dorkwerderbrug in Groningen. Een binnenvaartschip raakte de brug aan het begin van de dinsdagavond.
Het ongeluk bracht forse schade toe aan de stuurhut van de Curaçao, zoals het schip heet. De schade aan de brug zelf lijkt mee te vallen.
De afgelopen jaren voeren meer schepen tegen bruggen over het Van Starkenborghkanaal. De Paddepoelsterbrug (2018) en de Gerrit Krolbrug (2021) zijn nog altijd gestremd.
‘Gaan ook gevaarlijke stoffen over kanaal’
‘Zo langzamerhand vraag ik me af of de bereikbaarheid van de stad Groningen ook nog wat uitmaakt’, zegt Nijboer woensdagochtend. ‘En hoe staat het met de veiligheid? Het is nu uiteindelijk met een sisser afgelopen, maar er gaan ook gevaarlijke stoffen over het kanaal.’
‘Waar deze nieuwe aanvaring door komt, weet ik niet’, vervolgt het Kamerlid. ‘Of het aan de schippers, het toezicht of de signalering ligt? Dat moet de nieuwe minister maar uitzoeken. Wat dat betreft kan Mark Harbers (de nieuwe VVD-minister van Infrastructuur en Waterstaat, red.) meteen aan de slag.’
‘Houding Rijkswaterstaat valt tegen’
Ook het Groningse gemeenteraadslid Benni Leemhuis (GroenLinks) vraagt zich af hoe het nu weer mis kon gaan. ‘Ik ben blij dat de schade mee lijkt te vallen, maar het is wel verbazingwekkend dat er weer zoiets gebeurt.”Ik hoop dat het goed wordt onderzocht’, zegt Leemhuis vanaf zijn vakantieadres.
‘Maar waar blijven de maatregelen? Er wordt in presentaties van Rijkswaterstaat wel gesproken over het verbeteren van de kanaalveiligheid, maar er gebeurt niets. Er moeten acuut maatregelen genomen worden om herhaling te voorkomen.’
‘Ik vraag me wel eens af waar de prioriteiten van Rijkswaterstaat liggen. We wachten al sinds 2018 op vervanging van de Paddepoelsterbrug, en sinds vorig jaar ligt ook de Gerrit Krolbrug eruit. Het valt gewoon erg tegen hoe Rijkswaterstaat zich opstelt richting de bruggen in Groningen’, besluit hij.