Na elf weken mogen de kappers in Nederland hun deuren weer openen. Een grote opsteker voor kappers in de regio en niet minder voor Monique Hovinga uit Roden. De eigenaresse van Kapsalon Amethyst heeft de agenda voor de eerste twee weken al weer vol staan.
De opluchting is voelbaar in huize Hovinga. De kapster heeft zich niet verveeld de laatste maanden, integendeel. “Ik ben bij de thuiszorg aan de slag gegaan”, zegt Monique. “Bij een aantal gezinnen in Eelde. Schoonmaken, helpen in de huishouding. Daarbij heb ik wel aangegeven dat zodra ik weer mag knippen, ik er mee stop. Volgende week ben ik dus weer kapper.”
Hoewel ze bezig bleef, heeft Monique de afgelopen periode als ‘vreselijk’ ervaren. “Ik heb echt in een dip gezeten”, geeft ze toe. “Je hebt altijd contact met mensen en opeens valt dat weg. Dan denk je bij jezelf: wat moet ik nou? Toen ben ik maar de thuiszorg in gegaan.”
De weken dat haar kapsalon stillag, voelden niet als vakantie. “Absoluut niet. Het geeft helemaal geen ontspannen gevoel. Ik ben blij dat veel mensen nog aan mij dachten. Ik werd gebeld en kreeg kaartjes. Dat is heel lief en doet je dan goed, maar uiteindelijk wil je er gewoon voor je klanten zijn. Als dat niet kan, doet het pijn.”
Na de persconferentie van gisteravond gloort er weer licht aan de horizon. “Vanochtend was ik nog in de thuiszorg aan het werk. Ik heb maar liefst dertig oproepen gemist, allemaal van klanten. Ik ben direct gaan plannen. De eerste twee weken zit ik alweer vol.”
Monique is bovenal heel blij dat ze weer mag. “Ik doe dit werk al 38 jaar. Zolang stilzitten als nu, is mij nog niet overkomen.” Toch beseft de kapper zich dat ze, in vergelijking tot enkele collega’s, nog geluk heeft. “Sinds het voorjaar van 2020 heb ik mijn zaak aan huis. Ik hoef geen dure huur op te hoesten, zoals andere kappers dat wel moeten. Ik hoor van hen hoe zwaar zij het hebben. Dat soort berichten grijpen mij ook aan.”
Ondertussen kreeg Monique van klanten de vraag of ze tóch niet even langs konden komen. “Dan voelde ik mij bezwaard om nee te zeggen, maar de boete bedraagt 4.000 euro. Het kan gewoon niet.” Om het contact met haar klanten niet te verliezen, belde ze sommigen thuis op. “Er zijn klanten bij die je al zo ontzettend lang knipt en die je zo vaak ziet, dat je ze gewoon even wil spreken. Ik ben blij dat dat straks weer in het echt kan.”