De NoorderExpo (in de volksmond nog de Jaarbeurs van het Noorden genoemd) en de horeca in Roden gaan nauwer samenwerken tijdens de Rodermarktfeestweek. Zo is onder meer het muziekprogramma op elkaar afgestemd en kunnen er tickets worden gekocht die zowel toegang geven tot het avondprogramma van de Jaarbeurs als de plaatselijke horeca.
De beurs zelf telt nu al meer stands dan tijdens de laatste editie in 2019, meldt Lucas Schoonbeek. Samen met Willem Ensink is hij verantwoordelijk voor het werven van ondernemers. “Ik denk dat we een gevarieerde beurs hebben”, zegt Ensink, die zich drie jaar geleden ‘in een gekke bui’ aanmeldde als werver. “Persoonlijk contact is belangrijk om stands te werven. Bellen en bij de ondernemer binnenlopen, is belangrijk.”
Na 2 jaar afwezigheid is het soms lastig om ondernemers te porren voor de beurs. Ensink: “Neem bijvoorbeeld de bouwsector. De meeste bouwbedrijven hebben werk genoeg en er zijn er bij die simpelweg te weinig personeel hebben om ook nog eens op de beurs te staan. Toch zijn er bouwbedrijven die een stand huren om oude klanten weer te zien.”
Iedere avond uniek
Waar Ensink de grootste drukte achter de rug heeft, is Schoonbeek bezig met een eindsprint. “Gekkenhuis”, zucht hij. Al jaren is hij verantwoordelijk voor de muziek op het Jaarbeursterrein en 2 jaar corona-afwezigheid heeft het niet eenvoudiger gemaakt. “Leden van bands die we 3 jaar geleden al hadden geboekt, hebben in de tussentijd bijvoorbeeld andere banen gekregen. Die willen dan opeens niet meer doordeweeks optreden.”
Toch meent Schoonbeek weer een goed programma te hebben staan. “Mooi Wark, goede dj’s in de Dansfabriek en Vangrail, om maar eens iets te noemen. We bieden iedere avond wel wat unieks.”
Nauwere band met horeca
Het programma wordt afgestemd op dat van de plaatselijke horeca. “Het Wapen van Drenthe en Mo’s Café hebben op zondag en dinsdag al jaren een sterk Nederlandstalig programma. Waarom zouden wij daarmee concurreren? Daarom hebben we besloten geen Nederlandstalig meer op die dagen op het voorplein van de Jaarbeurs te hebben. Wij zetten juist meer in op bands.”
De bezoeker van het avondprogramma koopt ondertussen kaarten voor ‘heel Roden’. Van het centrum tot aan de Jaarbeurs. “Volksvermaken Roden is een spil geweest in die nauwere samenwerking”, zegt Schoonbeek. “Zij hebben ons aan tafel gezet. Daar is dit nu uitgerold.”
Artikel gaat verder onder de foto.

Entree heffen
Toegegeven, het liefst had Schoonbeek zonder kaartverkoop gewerkt. “We ontkomen er dit jaar niet aan. De kosten zijn zo explosief gestegen, dat het onverantwoord is om zonder entree te heffen zo’n grote tent en zo’n programma op poten te zetten. Het kan niet anders.”
Een kaart kost 10 euro per avond of 27,50 voor de hele week. “Daar tegenover staat een bomvol muziekprogramma, met voor ieder wat wils”, zegt Schoonbeek. De kaartverkoop verloopt volgens hem uitstekend en hij denkt dat de bezoeker de entree al gauw vergeten is. “Mensen moeten het even weer zien en beleven, om te denken: o ja, zo mooi is het.”
Hernieuwde kennismaking
Zowel in de feesttent als op de beurs is het thema ‘Het kan weer!’. “Een hernieuwde kennismaking, ik denk dat dát deze Rodermarkt zal typeren”, zegt Schoonbeek. “We hebben elkaar 3 jaar lang niet op de Rodermarkt kunnen ontmoeten, terwijl dit daar per uitstek de gelegenheid voor is.”
Ensink beaamt dat: “Ik ben een oud-Roner en kom hier iedereen tegen. Het is één grote happening. Dat Rodermarktgevoel hebben we gemist.”