Gedeputeerden Avine Fokkens (Friesland) en Fleur Gräper (Groningen) moeten eerst kijken hoeveel geld het noordelijk bedrijfsleven wil bijdragen, voordat zij in Brussel gaan lobbyen voor de aanleg van de Lelylijn.
Dat stelt oud-burgemeester Hayo Apotheker van Muntendam, Veendam en Leeuwarden tijdens het congres van VNO NCW Noord in Drachten over de de bereikbaarheid in Noord-Nederland.
‘Waarom hopen op Europa?’
‘Noorderlingen moeten zelfbewust zijn’, zegt hij. ‘Als je zegt dat er een snelle trein tot Groningen moet rijden, is dat een zaak van nationaal belang. Waarom moet een landsdeel eerst Europese subsidies binnenhalen voor een groot internationaal concept om zijn nationale open einden gerealiseerd te krijgen. Dat is elders in Nederland ook niet gebeurd.’
Apotheker, voormalig minister van Landbouw, pleit voor realiteitszin bij Haagse en noordelijke bestuurders als het om de Lelylijn gaat. ‘Je moet het in de juiste volgorde zien. Je moet heel zelfbewust het noordelijk deel aan de landelijke Intercitylijn opeisen. Je hebt 3 miljard uit het regeerakkoord. Laten we als noorden nou eens aan de gang gaan en als overheden en bedrijfsleven kijken wat we bij elkaar kunnen leggen. Als we met elkaar komen tot 1 miljard en de Lelylijn kost bijvoorbeeld 8 miljard, dan kun je aan Den Haag vragen: laten we nog één keer 4 miljard op tafel leggen.’
‘Eerst doen wat logisch is’
Volgens Apotheker werkt dat sneller dan tevergeefs te hopen op Europa, waarbij de financieringsstroom ook nog eens ingewikkeld is. De staatssecretaris van Infrastructuur moet in de Europese Commissie gaan pleiten voor Europese gelden voor de Lelylijn en andere lidstaten moeten instemmen met geld voor de snelle treinverbinding tussen Groningen en de Randstad.
‘Ik denk dat het heel moeilijk wordt om afhankelijk te zijn van Europa’, stelt Apotheker vast. ‘De Duitsers zijn nog maar amper bezig met de Lelylijn en de Wunderline. We moeten eerst doen wat logisch is: de Lelylijn in fasen aanleggen en daarna richting Duitsland verder trekken. Ik ben een beetje bang dat de Europese subsidiedrive ons in de weg zit.’
‘Den Haag moet kans zien’
De 3 miljard die voor de Lelylijn in het regeerakkoord staat, moet volgens Apotheker geen eindbedrag zijn. ‘De 3 miljard moet het begin zijn. Het Noorden heeft Nederland veel te bieden en Den Haag moet dat ook zo gaan zien.’