Bij kalverhouderij De Vries in Nuis is dinsdagmiddag een nieuwe campagne begonnen van de boerenbelangengroep Westerkwartier Boert Bewust. De nog jonge organisatie wil de afstand tussen boeren en burgers verkleinen.
Dat gebeurt onder meer door burgers te laten zien hoe boeren werken en door ze uit te nodigen op hun bedrijven. De nieuwe publiekscampagne begon met het onthullen van een actiebord.
‘De kloof is groot’
Het bord in Nuis is het eerste van vele die in de komende tijd bij Westerkwartierder boeren op het erf komen te staan. Het bord laat volgens bestuurslid Andries van der Hoog uit De Wilp zien wie lid is van de belangengroep.
‘De kloof tussen burgers en boeren is groot, ook hier in het Westerkwartier waar veel boeren zitten. Door mensen op ons bedrijf uit te nodigen willen we laten zien wat we doen, hoe we dat doen en welke keuzes we moeten maken voor een gezonde bedrijfsvoering. We willen als het ware de deur openzetten.’

Westerkwartier Boert Bewust bestaat nog maar net. De eerste activiteit was een tocht met verlichte trekkers eind december vorig jaar en nu wil de groep met fiets- en wandelroutes boerenbedrijven nog meer onder te aandacht brengen. Volgens Van der Hoog zal dat komende zomer gaan plaatsvinden.