• Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vacatures
  • Voor programmamakers
  • Redactie
woensdag, 8 februari, 2023
  • Log in
  • Nieuws
  • Sport
  • Economie
  • Cultuur
  • Politiek
  • Agenda
  • Programma’s
    • Radio kanalen
    • Televisie kanalen
    • Programmering
    • Uitzending Gemist
Title of the document Kijk TV
Title of the document Luister radio
Geen resultaten
Toon alle resultaten
  • Nieuws
  • Sport
  • Economie
  • Cultuur
  • Politiek
  • Agenda
  • Programma’s
    • Radio kanalen
    • Televisie kanalen
    • Programmering
    • Uitzending Gemist
Geen resultaten
Toon alle resultaten
RTV Zulthe
Geen resultaten
Toon alle resultaten

Westerkwartier wil station in Leek voor Lelylijn

RTV Zulthe door RTV Zulthe
18/02/2021
in Algemeen
Mocht de Lelylijn er komen, dan kiest Westerkwartier voor een station in Leek. Foto: ANP

Mocht de Lelylijn er komen, dan kiest Westerkwartier voor een station in Leek. Foto: ANP

Deel op Facebook

De gemeente Westerkwartier kiest voor een station in Leek als de Lelylijn daadwerkelijk realiteit wordt. Dat station zou eventueel gebouwd kunnen worden rond de Oude Postweg in Leek, nabij de op- en afritten richting de A7 en het industrieterrein.

Martijn Folkers

De gemeente wil na meerdere vragen van RTV Noord geen antwoord geven op de vraag waar het tracé exact langs moet worden gelegd, maar geeft in een korte reactie aan zich aan te willen sluiten bij de lobby van werkgeversorganisatie VNO-NCW Noord. Directeur Ton Schroor van VNO-NCW pleit al langere tijd voor de realisatie van de Lelylijn.

‘Wij pleiten voor een stop in de gemeente, bij voorkeur in Leek’, is de schriftelijke reactie van de gemeente.

Groningen wil trein via bestaand spoor richting Hoogkerk 

Voor de realisatie van de Lelylijn gaat de gemeente Groningen uit van het tracé dat destijds is uitgetekend voor de treinverbinding Groningen – Heerenveen, zo laat een woordvoerder van de gemeente Groningen weten. 

Dat betekent concreet dat de Lelylijn via Hoogkerk kan gaan rijden. Railinfra Solutions onderzocht in 2008 in opdracht van de provincies Groningen en Friesland een spoorverbinding tussen Groningen en Heerenveen. In dat plan rijdt de trein vanaf Groningen op bestaand spoor richting Hoogkerk, om ter hoogte van Vierverlaten af te takken naar een nieuw aan te leggen spoor. Die verbinding vervolgt zich in eerste instantie langs de noordkant van de A7. 

Het spoor moet dan middels een viaduct de A7 kruisen en een mogelijke stationslocatie voor Leek is pal langs de zuidkant van de A7, boven de Oude Postweg. Die locatie wordt genoemd in de studie van Railinfra Solutions waar de gemeente Groningen naar verwijst.

In die studie wordt een treinstation bij Marum ook als optie genoemd. Dat zou dan moeten komen bij industrieterrein De Hoek. De stationslocatie boven de Oude Postweg bij Leek wordt als minder aantrekkelijk beschouwd, omdat de afstand naar bewoonde kernen als Leek en Tolbert als te groot wordt geschat. 

Voor Ondernemersvereniging Westerkwartier is een station bij Leek de beste optie. ‘Het achterland is met Leek, Tolbert, Roden en Peize en ook Marum groot’, zegt voorzitter Jan van der Laan. ‘Marum zou eventueel ook kunnen, maar onze voorkeur gaat uit naar Leek. Laat het maar gebeuren, wij zien het helemaal zitten.’

Via Drachten naar Heerenveen 

In de studie van Railinfra Solutions gaat de verbinding verder richting Drachten, waar het station aan It Súd, het verlengde deel van de Burgemeester Wuiteweg, moet verrijzen. Het treinspoor moet vervolgens langs de westkant van de A7 beneden Drachten verder lopen. Om dat te realiseren zijn er twee onderdoorgangen nodig om zowel de N381 als de A7 te kunnen passeren. Een station bij Heerenveen zal naar verwachting aan de noordkant van de Friese plaats komen.

In tegenstelling tot het tracé-onderzoek naar de spoorlijn Groningen – Heerenveen zal het reizigerspotentieel voor de Lelylijn groter zijn, zo laat ook het Toekomstbeeld OV van het ministerie van Infrastructuur zien. 

Er komt hooguit één station in de gemeente Westerkwartier en dat zal een keuze tussen Marum of Leek worden. Daarbij is de gemeente Westerkwartier sterk afhankelijk van de wensen van de provincies Groningen, Friesland en Flevoland, die graag een snelle verbinding willen. Een relatief klein station in het Westerkwartier zorgt voor oponthoud en het uitgangspunt voor de Lelylijn is dat het een snelle treinverbinding tussen Groningen en de Randstad wordt.

Te vroeg voor een keuze 

Noordelijke bestuurders laten zich tot nu toe zo min mogelijk uit over het precieze tracé. Ze vinden dat nog te vroeg, omdat het Rijk nog geen strategisch besluit over de aanleg van de Lelylijn genomen heeft. Bovendien is er meer studie nodig. Maar voor het maken van een realistische Maatschappelijke Kosten Batenanalyse (MKBA) ontkomen de bestuurders niet aan het maken van een ontwerp-tracé, want zonder tracé valt ook geen realistische begroting voor de Lelylijn te maken. En een MKBA is in Nederland verplicht voordat begonnen kan worden met zulke grote infrastructuurprojecten als een Lelylijn.

Tags: leekLelylijnwesterkwartier
Vorig bericht

Oude basisschool van Visvliet wordt oase voor rustzoekers

Volgend bericht

Sociaal Werk De Schans: ‘Wandelmaatjes gezocht!’

Gerelateerde berichten

Politiek

Kersverse raadsleden Lamberst en Hoving in ‘Politiek op Zaterdag

Politiek

College stelt vier mogelijkheden vast voor onderzoek gemeentehuis en kantoor

Mollema in actie namens Trek-Segrafedo. Foto: ANP
Sport

Mollema soleert naar indrukwekkende zege in veertiende etappe van de Tour de France

Sport

FC Groningen start oefencampagne met moeizame winst op Pelikaan S uit Oostwold

Cultuur

Kunstproject De Lindenborg op Landgoed Nienoord: ‘Lessen die ze niet meer zullen vergeten’

Algemeen

Gasten minimacamping Opende kunnen straks genieten van uitjes dankzij ‘appienementen’

MEEST GELEZEN

  • Jochem Myjer speelt try-out in Theater de Winsinghhof in Roden

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Gemeentesecretaris Noordenveld Peggy van Vliet legt haar taken neer

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • QUEEN MUST GO ON terug in Pompstee Roden op 18 maart

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Getroffen bedrijven brand Roden krijgen niet alles vergoed: ‘Zijn geen administrateurs’

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Echtpaar Venema-de Bruin 60 jaar getrouwd

    0 shares
    Share 0 Tweet 0

ZULTHER ZAKEN

Straatverlichting uit in verband met hoge energieprijzen? Stem!

OPINIE

Siegers (CU) en Van Putten (VZ) in ‘Politiek op zaterdag’: Hoe voorkom je (v)echtscheidingen?

Jongerenpartij Student & Water doet mee aan verkiezingen waterschap Noorderzijlvest

Facebook Instagram Twitter Youtube
RTV Zulthe

RTV Zulthe is dé streekomroep voor Noordenveld en Westerkwartier.

Informatie

Over ons

ANBI

PBO

Huishoudelijk reglement

Privacy statement

Disclaimer

Cookies

Contact

0594 – 64 44 42
Hoornweg 42,
9363 EH Marum

© 2022 RTV Zulthe

Geen resultaten
Toon alle resultaten
  • Nieuws
  • Sport
  • Economie
  • Cultuur
  • Politiek
  • Agenda
  • Programma’s
    • Radio kanalen
    • Televisie kanalen
    • Programmering
    • Uitzending Gemist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vacatures
  • Voor programmamakers

© 2022 RTV Zulthe

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Jouw privacy beheren

Om je de best mogelijke ervaring te bieden, gebruiken zowel wij als derde partijen technologieën zoals cookies om toegang te krijgen tot apparaatinformatie en/of deze op te slaan. Door in te stemmen met deze technologieën, stel je ons en derde partijen in de mogelijkheid persoonlijke gegevens zoals browsegedrag of unieke ID's op deze website te verwerken. Indien je geen toestemming geeft of deze intrekt, kan dit bepaalde eigenschappen en functies nadelig beïnvloeden.

Klik op "Accepteren" om toestemming te geven of maak gedetailleerde keuzes.

Cookie instellingenACCEPTEREN

Meer informatie over cookies
Privacy & Cookie Beleid

Privacy Overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit een effect hebben op uw browse-ervaring.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze categorie bevat alleen cookies die zorgen voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.
Non-necessary
Alle cookies die mogelijk niet bijzonder noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website en die specifiek worden gebruikt om persoonlijke gegevens van gebruikers te verzamelen via analyses, advertenties en andere ingesloten inhoud, worden niet-noodzakelijke cookies genoemd. Het is verplicht om toestemming van de gebruiker te verkrijgen voordat deze cookies op uw website worden geplaatst.
OPSLAAN & ACCEPTEREN