Langs de A7 bij Oostwold is begin 2025 een begin gemaakt met de aanleg van een zonnewal, die tevens geluidswal is, over een traject van anderhalve kilometer. De grond daarvoor wordt aangeleverd door het gehucht De Poffert, via het Hoendiep. Bewoners van De Poffert zijn bezorgd over de trillingen die de vele vrachtwagens veroorzaken. Die zouden mogelijk schade kunnen aanrichten aan hun huis. Ook zijn ze niet te spreken over de procedure via de gemeente Westerkwartier. De wal is een particulier initiatief van werkgroep Energie Coöperatie Oostwold (ECO).
Zwaar verkeer en mogelijke schade
Het gaat volgens de contactpersonen van de bewoners, Kees de Bock en Pieter Wijma, om de zware vrachtwagens die jarenlang door De Poffert zullen rijden. Deze gaan langs het Hoendiep, over de brug naar de Hoofdstraat, richting Oostwold. De Bock: “We praten over zo’n vijftien vrachtwagens per dag, en dat voor een periode van acht tot tien jaar. Dat is heel lang. Die vrachtauto’s kunnen scheuren in muren van de huizen veroorzaken. Bovendien is het verkeer hier de laatste jaren al veel drukker geworden. Valt dit allemaal binnen de norm? En mogen zulke zware voortuigen wel over deze weg?” De bewoners zeggen dat ze hun zorgen herhaaldelijk bij de gemeente Westerkwartier hebben gemeld, maar dat er naar hun idee weinig mee gebeurt.
‘Hoendiep is geschikt voor zwaar verkeer’
Wethouder Bé Schollema reageert hierop: “De communicatie hierover loopt al heel lang en daar is reeds het nodige mee gedaan. Wat betreft het Hoendiep: die weg is ingericht voor zwaar verkeer. Er bestaat geen specifieke regel voor het maximum aantal bewegingen. Op een gemiddelde dag zijn er op die weg zowel ’s morgens als ’s avonds meer dan vijfhonderd verkeersbewegingen. De toename door de aanvoer voor de zonnewal is in verhouding dus beperkt.” De gemeente stelt dat het project – naar inschatting van de aannemer – vijf tot acht jaar zal duren.
Meting trillingen
Volgens de gemeente zijn er twee keer trillingsmeters geplaatst bij woningen binnen 25 meter van de route. Gedurende enkele weken werd gemeten of de extra trillingen schadelijk konden zijn. De meters hebben de trillingen gemeten, die ten opzichte van de ‘0-situatie’ éxtra werden geconstateerd. Schollema: “Uit die metingen bleek dat het verkeer van Plegt-Vos geen trillingen veroorzaakte die tot schade kunnen leiden.” Een conclusie zou dan zijn dat het verkeer voor de zonnewal niet zwaarder is dan het reguliere verkeer.
Opnieuw meten
De Bock vindt de metingen echter niet representatief: “Die meters stonden er toen het nog rustig was en er nauwelijks vrachtwagens reden. Dat zegt dus weinig. Er moet opnieuw worden gemeten wanneer het werk echt op gang is.” Een extra meting is mogelijk, geeft de gemeente aan. Schollema: “De uitvoerder heeft toegezegd opnieuw metingen te willen uitvoeren, op kosten van de uitvoerder. De omwonenden mogen zelf bepalen wanneer dat gebeurt, zonder tussenkomst van Plegt-Vos.”
Aansprakelijkheid bij eventuele schade
Waar wat nu als er toch schade ontstaat? De gemeente benadrukt dat de uitvoerder wettelijk verantwoordelijk is. De wethouder: “Plegt-Vos kan niet onder die plicht uit. Als schade aantoonbaar verband houdt met trillingen door hun vrachtwagens, kunnen inwoners de uitvoerder aansprakelijk stellen. Daarnaast heeft ECO een reservering gemaakt voor kleine schades, die zonder schaderapport kunnen worden afgehandeld.”
Onvrede over betrokkenheid
Bewoners voelen zich bovendien slecht meegenomen in de planvorming. De Bock: “Wij worden niet gehoord. De gemeente faciliteert de zonnewal wél, maar wij – die de overlast krijgen – blijven buiten beeld. Wij zijn ook Westerkwartier.” De gemeente verwijst echter naar de initiatiefnemer. “De participatieplicht ligt bij ECO. Er zijn meerdere inloop- en participatiebijeenkomsten geweest. De omwonenden van de uiteindelijke aanvoerroute zijn daarbij betrokken”, aldus Schollema.
Verzoek om alternatieve route
De bewoners hadden liever een andere aanrijroute gezien, bijvoorbeeld via een tijdelijke afrit van de A7, of via Het Mienscheer. Schollema: “Alle mogelijke routes zijn onderzocht. Ze zijn afgevallen om verschillende redenen, waaronder verkeersveiligheid.”
Niet tegen de zonnewal zelf
De verontruste bewoners benadrukken dat hun kritiek zich niet op het project als zodanig richt. Het gaat hen om veiligheid, mogelijke schade en het gevoel dat hun zorgen onvoldoende serieus worden genomen.
Uitnodiging voor gesprek blijft
Er staat nog een uitnodiging open voor De Bock om opnieuw in gesprek te gaan met onder andere de wethouder. Dat gesprek heeft hij echter afgewezen. De Bock: “De vorige keer heeft Schollema gezegd dat hij wel in gesprek wil, maar toch niets voor ons kan doen. Nou, dan heeft het ook geen zin om een gesprek aan te gaan.” Omdat een gesprek juist de deur open kan houden, zou dat wellicht toch een optie kunnen zijn. Schollema: “De gemeente heeft meneer meerdere malen een gesprek aangeboden – met zowel de betrokken ambtenaar, de teammanager en de wethouder. Tot nu toe heeft meneer de uitnodigingen afgeslagen. Maar: de uitnodiging staat nog steeds.”



