Tip de Redactie
Luister Radio
Luister via deze knop mee.
Kijk TV
Kijk via deze knop mee.
Inhoud bewerken

© 2024 RTV Zulthe

Laatste hobbel voor Norgervaart en Norgerbrug: 17 miljoen euro extra nodig

Deel op Facebook

Het gaat eindelijk gebeuren: de aanpak van de provinciale weg N373 Norgervaart en het vervangen van de Norgerbrug, waar de N371 en de N373 op elkaar aansluiten. Het werk aan de brug begint volgend jaar na het vaarseizoen. In 2026 gaat de Norgervaart op de schop.

Provinciale Staten moeten nog wel de laatste hobbel nemen: namelijk 17 miljoen euro extra beschikbaar stellen voor alle gestegen kosten. Dat besluit wordt genomen op 13 november.

Groot gat door lange duur

Er is een tekort van 7 miljoen euro voor het aanpakken van de N373 Norgervaart en bijna 10 miljoen euro voor het vervangen van de Norgerbrug. Die financiële gaten worden nu grotendeels gedicht door geld te halen uit potje van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid Drenthe. Dat potje is bedoeld om wegen veiliger te maken.

De voorbereidingstijd van de Norgervaart en Norgerbrug, discussie over maximaal 80 of 60 kilometer per uur, de stikstofproblemen en de extreem gestegen bouwkosten maken het project 17 miljoen euro duurder. Extra zuur is volgens de ChristenUnie dat door alle vertragingen ook 700.000 euro aan rijkssubsidie mis is gelopen.

‘Doe nou zestig’

Het is al een gelopen koers, maar PvdA, D66 en SP probeerden het nog eens: maak nou de hele Norgervaart 60 kilometer per uur in plaats van 80 kilometer per uur. Verkeersgedeputeerde Henk Jumelet (CDA) is resoluut: “Nee, dit is wat het is.”

Het is volgens Jumelet de uitkomst van jarenlang overleg en plannen maken, plannen wijzigen en weer overleg. “We kunnen niet iedere aanwonende tevreden stellen, als we de hele weg 60 kilometer per uur maken wordt er weer te hard gereden en moeten we daar weer wat aan doen.” En bij 60 kilometer per uur komt het openbaar vervoer weer om de hoek kijken, zegt Jumelet: “We willen wel dat de bus op tijd rijdt.”

N375 Meppel en N372 Peize

Naast extra geld voor de Norgervaart en Norgerbrug komt er 1 miljoen euro extra voor de aanpak van de rotonde in de N375 bij de watertoren in Meppel, en 250.000 euro extra voor de rotonde Dwazziewegen. Die moet de gevaarlijke kruising met de N372 tussen Roden en Peize/Foxwolde vervangen.

Minder of later naar vergevingsgezinde bermen

Doordat alle infrastructurele projecten duurder worden (of anders projecten soberder moeten), raakt het potje met geld van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid Drenthe leger en leger. Eerder werd er al 10 miljoen euro uitgehaald om de verdiepte ligging van de Rondweg in Emmen uit te kunnen voeren en met het nieuwste voorstel om het potje weer aan te spreken blijft er nog ruim 13 miljoen euro van de oorspronkelijke 30 miljoen euro over.

Die 13 miljoen euro gaan bijna helemaal naar het veiliger maken van wegbermen en veiliger fietspaden. De ‘vergevinggezinde bermen’ met onder meer gasbetonblokken naast de weg moeten er wat PvdA-fractievoorzitter Hendrikus Loof niet voor zorgen dat er massaal bomen langs de wegen gekapt gaan worden.

De bermmaatregelen van de N371, N374 en N919 krijgen voorrang omdat de provincie er dan ook nog een bijdrage van het Rijk voor krijgt. Andere projecten worden op de lange baan geschoven. De komende jaren zijn er nog andere grote infrastructurele bouw- of onderhoudswerken waar nog geld voor gezocht moet worden, waarschuwde Jumelet. Hij wil daarover binnenkort met Provinciale Staten in gesprek.

Advertentie

Gerelateerde berichten

Log hier in