De Norgervaart, de provinciale weg die door Zuidvelde, Huis ter Heide en Bovensmilde voert, gaat op de kop. Dat wordt hoog tijd, vinden bewoners die zich al jaren zorgen maken over de verkeersveiligheid. Toch zijn zij nog niet tevreden met de plannen van de provincie Drenthe.
Alex Prins woont aan de drukke weg en pleit al jaren voor de invoering van een 60-kilometerzone. Daar staat hij niet alleen in, blijkt uit een enquête die werd gehouden onder bewoners. “Meer dan 90 procent van de ondervraagden wil dat de hele weg 60 kilometer per uur wordt. Het verschil tussen 60 en 80 is op 3 kilometer nog geen 20 seconden.”
Ook gemeenten Noordenveld en Midden-Drenthe zien liever dat de weg een maximale snelheid van 60 krijgt. “Iedereen wil het, dus we begrijpen niet goed dat de provincie er niet aan wil.”
Lappendeken
De provincie Drenthe heeft nu besloten om delen van de Norgervaart 80 te laten en kleine delen 60 te maken. Volgnes Prins ontstaat er een ‘lappendeken’. “Het is onduidelijk voor de automobilisten. We zijn blij dat er iets gebeurt, maar dit is onvoldoende.”
Wel zijn de bewoners blij dat de oversteek richting Kloosterveen veiliger wordt gemaakt voor fietsers. Er komt een vluchtheuvel waardoor fietsers makkelijker moeten kunnen oversteken. Dat gaat wel ten koste van de stoplichten die er nu staan.
Dubbele adressen
In- en uitvoegen aan de Norgervaart is een crime, vertelt Prins. “Als ik mijn oprit op wil rijden vanaf de kant van Assen, dan denken automobilisten achter mij soms dat ik wil inhalen. Het kan bovendien wel een tijdje duren voor ik de oprit op kan draaien.”
Daarnaast is er volgens Prins vaak sprake van ‘zoekend verkeer’. “Pakket- of pizzabezorgers bijvoorbeeld. Dat komt omdat we hier op de grens van de gemeenten Noordenveld, Assen en Midden-Drenthe zitten en er veel dubbele adressen zijn. Zo is er in iedere gemeente een Norgervaart 3. Dat geeft nog wel eens problemen.”
Pesten
Afgelopen vrijdag spraken bewoners van de Norgervaart met gedeputeerde Nelleke Vedelaar (PvdA). “Zij gaf aan dat de provincie niet per se hoeft vast te houden aan 80 kilometer per uur en dat ze dit beleid niet voeren om ons te pesten”, zegt Prins.
In een gesprek van bijna 2 uur hebben de bewoners hun zorgen goed kunnen overbrengen, meent Prins. “Er gingen wel emoties over en weer, maar het was een constructief gesprek. We gaan een tweede gesprek krijgen, met ook iemand van de hulpdiensten aan tafel.”
Geen garantie
Uiteindelijk hopen de bewoners van de Norgervaart dat er eindelijk navolging komt op de toezegging vanuit de provincie Drenthe die al eerder gedaan is. “De provincie zegt nu dat er geen garantie is dat, als er borden van 60-kilometer per uur komen, mensen ook daadwerkelijk zachter gaan rijden. Wij denken dat dit wel het geval is. Auto’s rijden dan in ieder geval zachter dan wanneer je er 80 mag.”
De provincie Drenthe wil, zolang de bezwaarprocedure loopt, niet inhoudelijk reageren.
Geluidsoverlast
Naast problemen met de verkeersveiligheid, hebben aanwonenden van de Norgervaart veel last van het geluid van auto’s, vrachtwagens en trekkers. “Er loopt geen parallelweg voor landbouwvoertuigen, dus alles komt hier over de Norgervaart”, zegt Prins.
Dat resulteert erin dat Prins vaak al om zes uur ’s ochtends naast zijn bed staat. “En ik ben niet de enige. Meer buren hebben er last van. Tijdens de coronaperiode was het een tijdje goed, maar nu niet meer. Als we met goed weer in de tuin willen zitten, gaan we zover mogelijk van de straatkant af zitten.”
De situatie moet enigszins gaan verbeteren, want de provincie Drenthe wil tijdens de reconstructie ‘geluidsarm asfalt’ aanleggen.
Zie ook de reportage op de site van RTV Drenthe.