Tip de Redactie
Luister Radio
Luister via deze knop mee.
Kijk TV
Kijk via deze knop mee.
Inhoud bewerken

© 2025 RTV Zulthe

Zo leveren ingehuurde specialisten het bedrijfsleven geld op

Deel op Facebook

Ieder zijn vak! Dat is een veel gehoorde kreet als je wilt uitleggen dat jij geen, of te weinig, verstand hebt van een bepaald onderwerp en dat iemand anders daar misschien geschikter voor is. Vreemd genoeg realiseren niet alle ondernemers zich die uitspraak als zij bepaalde taken zelf willen doen terwijl ze diep van binnen weten dat zij daarvoor onvoldoende kennis hebben. In zo’n geval kunnen specialisten een zeer goede ondersteuning bieden.

Schoenmaker houd je bij je leest

Ken je die uitdrukking? Het wil zeggen dat je vooral moet doen waar je goed in bent. Dus ben je schoenmaker, dan ga je schoenen repareren. Ben je cv-ketelinstallateur en heb je enkele monteurs rondlopen dan ben je keigoed in het monteren en verkopen van de perfecte cv-ketel. En de hovenier met enkele tuinmannen in dienst onderhoudt tuinen zoals niemand anders dat kan. Maar zijn deze specialisten ook goed in zichzelf online promoten? Of in wagenparkbeheer? In financiële kwesties? Misschien. Maar zeer waarschijnlijk veel minder goed dan specialisten op die vakgebieden.

Toch proberen zij, en vele andere kleinere ondernemers zelf al die taken te doen waar ze veel minder goed in zijn dan hun core business. Dat betekent dat ze tijd, energie en geld besteden aan taken – online marketing, wagenparkbeheer, administratie – waar ze wellicht fouten maken, waar ze niet alle mogelijkheden kennen etc. Enig idee hoeveel je had kunnen omzetten in de tijd dat je zelf prutst aan die website die er nooit zo goed uit gaat zien als een website die door een professional wordt gebouwd? Goede kans dat de (soms eenmalige) investering in het inhuren van een professional jou minder kost dan omgerekend de tijd en vaak evengoed het geld dat je besteed om het zelf op te lossen, met wisselend resultaat.

Specialisten hebben vaak de juiste oplossing

Weet jij niet hoe wordpress precies werkt en hoe je een tekst op je website echt goed en pakkend schrijft? Dan kun je beter een tekstschrijver of een website bouwer inhuren en met de bespaarde tijd meer klanten bedienen, die je kunt factureren of optimalisaties in je inkoop bewerkstelligen. Of op zoek naar nieuwe producten voor je klanten. Want daar heb jij verstand van. Die tekstschrijver zet in een uurtje een geweldige tekst neer, en jij bent dagen aan het broeden en hebt dan onvoldoende aandacht voor waar je echt goed in bent.

Diezelfde logica kun je ook bij andere diensten volgen. Moet je een extra persoon in dienst nemen, of elke avond zelf gaan puzzelen om die 10 busjes die jij als loodgietersbedrijf of hovenier hebt rondrijden te ondersteunen en de juiste routes te rijden en tijdig te onderhouden? Of kun je die tijd beter besteden aan je core business of je gezin? Een slimme ondernemer investeert in software van Radius Nederland die het wagenparkbeheer dusdanig vereenvoudigt dat je investering wordt terugbetaald door de kostenbesparing die het oplevert.

Nog eentje dan: Ben jij op de hoogte van alle mogelijke subsidieregelingen? Van alle fiscale aftrekposten? Wij denken van niet. Jij bent op de hoogte van de laatste regelgeving rondom jouw product of dienst en kunt dat optimaliseren voor klanten. Maar kun jij ook je eigen business optimaliseren als het gaat om fiscale, administratieve of financiële vraagstukken? Ook daar kun je beter een specialist, zoals een fiscalist aan het werk zetten. Wat hij of zij kost verdien jij vaak terug via lagere belastingen of subsidies en de tijd die je wel besteed aan verkoop van je eigen product of dienst.

Moraal van het verhaal: Maak gebruik van externe expertise en kennis en mogelijkheden. De kosten die dat aanvankelijk met zich meebrengen worden meestal ruimschoots gecompenseerd door kostenbesparingen, extra omzet of financiële voordelen.

Gerelateerde berichten

Log hier in