Er worden valse sms-berichten verstuurd, zogenaamd uit naam van iDEAL. Volgens het bericht zou er een overboeking van een paar duizend euro zijn goedgekeurd. Wie de overboeking niet herkent, moet zo snel mogelijk contact maken via een telefoonnummer.
Deze sms is niet verstuurd door iDEAL. Het genoemde telefoonnummer hoort dan ook niet bij iDEAL. Wie dit nummer belt, krijgt waarschijnlijk iemand aan de telefoon die zich voordoet als iDEAL- of bankmedewerker. Wat volgt is het verhaal dat er blijkbaar een verdachte activiteit op uw rekening is gezien, waardoor u actie zou moeten ondernemen.
Dit is bankhelpdeskfraude. De nep-bankmedewerker overtuigt u ervan geld over te maken naar een andere rekening of vraagt om uw inloggegevens of pincode, zodat zij uw geld ‘veilig kunnen stellen’. In een enkel geval vraagt de oplichter u om software te installeren, zodat hij (of zij) met u mee kan kijken en u kan ‘helpen uw geld veilig te stellen’. Soms komen de oplichters ook bij u langs om een pasje op te halen of sieraden en andere waardevolle spullen mee te nemen.
Advies
Banken en iDEAL sturen nooit dergelijke berichten. Uw bank zal nooit vragen om inloggegevens of pincodes. Bij verdachte activiteiten zal de bank uw rekening blokkeren; u hoeft nooit geld over te maken naar een ‘veilige rekening’.
Heeft u een dergelijke sms ontvangen?. Verwijder deze dan en reageer er niet op.
Bent u slachtoffer geworden van bankhelpdeskfraude?.
– Neem dan direct contact op met uw bank
– Meld het bij de Fraudehelpdesk: https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden/
– Doe aangifte bij de politie
Actuele waarschuwingen of meer weten?. Kijk dan eens op: https://www.fraudehelpdesk.nl/actueel/alerts/