Tip de Redactie
Luister Radio
Luister via deze knop mee.
Kijk TV
Kijk via deze knop mee.
Inhoud bewerken

© 2024 RTV Zulthe

Column | De zin en onzin van Views en Cijfers

Deel op Facebook

Sanne schrijft elke vrijdag avond een column over wat haar is opgevallen in de maatschappij.

We herkennen het allemaal wel, helemaal opgaan in hoeveel likes je krijgt, hoeveel views je hebt, hoeveel volgers je hebt en of je viral gaat of niet.

Maar wat is de toegevoegde waarde hiervan? En hoe hard moet je hier eigenlijk voor werken? En is het aan het einde van de dag wel echt belangrijk?

Daarover ga ik jullie in deze column meer vertellen, gebaseerd op eigen ervaringen en ervaringen van mensen die ik ken.

Om maar te beginnen met het belangrijkste: wat moet je hiervoor allemaal doen en hoeveel energie en tijd kost dit?

Om te beginnen komt het je natuurlijk niet aanvliegen, je bent niet van de een op de andere dag opeens famous of viral. Dit vergt goede planning, netwerken, consistent zijn met wanneer je upload.  De juiste mensen om je heen verzamelen (denk hierbij aan een manager, booker en edit team) en veel bloed, zweet en tranen!

En hier kan ik mooi op inhaken met mijn eigen ervaring als mede manager van FXMKE. Voor FXMKE zijn we momenteel als team druk bezig voor haar komende release en daar zit natuurlijk veel tijd en energie in. Denk hierbij aan het plannen van de content voor op social media, radio stations benaderen voor première en promo en een planning van wanneer wie wat gaat doen. En ik kan je vertellen dat dit ook niet altijd zonder slag of stoot gaat. 

Soms heb je content met goede views en likes en de volgende kan dan weer wat tegenvallen, maar hierdoor moet je je zeker niet laten tegenhouden. Dit geldt overigens niet alleen voor likes of views maar ook voor streams op bijvoorbeeld Spotify.

Over bloed, zweet en tranen gesproken: Ik heb zangles gevolgd bij Kristel Schoonbeek en zij heeft de droom om een cultureel centrum op te zetten. En ik herinner mij nog goed hoeveel moeite het haar heeft gekost om uiteindelijk een pand te vinden. Dat ging echt met vallen en opstaan, het moment dat je eigenlijk al de moed hebt opgegeven en dan toch weer doorgaat! Zo trots op haar en op dat ze eindelijk een pand heeft gevonden om haar droom waar te maken ❤️

Een ander goed voorbeeld hiervan zijn bands zoals Kensington en The Vices. ik heb beide bands gezien in hun kinderschoenen en het is hun ook allemaal gelukt met hard werken en je dromen najagen.

Wat mij gelijk brengt op mijn volgende punt: De onzin van views en cijfers.

Natuurlijk ga ik hier niet lopen verkondigen dat views en cijfers er helemaal niet toe doen, want ze kunnen je zeker helpen om meer bekendheid te creëren en nieuwe mensen te bereiken.

Maar niet alles draait alleen maar om de views en cijfers. Naar mijn mening komt het erop neer dat je altijd moet blijven dromen en proberen te doen wat je leuk vindt. 

Haitze de Vries is hier een goed voorbeeld van. Om maar even zijn Instagram post te citeren:

“Leven in een droom.

Ik durf te stellen dat ik (Haitze) momenteel mijn droom leef. Nee, ik sta niet voor uitverkochte stadions en ik word niet op elke hoek van de straat herkend. 

Maar ik doe waar ik als 6 jarig jongetje van droomde. Frontman zijn van een band met een gitaar om mijn nek. Het heeft even geduurd voordat ik dat durfde en nog steeds twijfel ik regelmatig of dit is wat ik moet doen. Maar dat hoort erbij. 

Ik schrijf om even stil te staan bij wat er allemaal achter mij ligt om vervolgens weer door te kunnen gaan. 

Vergeet nooit waar je vandaan komt”

Want at the end of the day maken views en cijfers niet zo veel uit. Het belangrijkste is dat je doet wat jij wilt en waar jij blij van wordt.

En met de juiste mensen om je heen, kom je er wel!

Volg Sanne op Instagram: @redrumsanne

Advertentie

Gerelateerde berichten

Log hier in