De aanpak van de Norgervaart bij Huis ter Heide en Bovensmilde loopt vertraging op. Stikstof is de boosdoener.
De Norgervaart moet opnieuw worden ingericht met een nieuw wegdek, aangepaste snelheid op bepaalde stukken en veiligere fietsoversteken. Er wordt al zo’n veertien jaar over de aanpak van de provinciale weg gesproken. Eind januari sprak de provincie Drenthe nog de hoop uit om tegen het einde van dit jaar met de aanpak van de Norgervaart te kunnen beginnen.
Planning onduidelijk
Het wachten was alleen nog op een stikstofberekening voor de aanpak van de weg en de omleidingsroute die tijdelijk zou moeten worden gebruikt. De provincie geeft na vragen van RTV Drenthe nu aan daar meer tijd voor nodig te hebben.
“Wat dat voor de planning betekent, weten we nog niet”, laat woordvoerder Willemijn van Maanen weten. “We willen daar ook nog niet op vooruitlopen.” Het lijkt niet aannemelijk dat de aanpak nog in 2024 van start gaat.
Lagere snelheid en fluisterasfalt
De provincie noemt het ‘vervelend’ dat de plannen vertraging oplopen, zeker omdat er al lang gesproken wordt over de herinrichting van de Norgervaart. Bewoners zien onder meer graag de snelheid verlaagd worden en is tot een compromis gekomen met de provincie. Grote delen van de Norgervaart moeten na de herinrichting een maximale toegestane snelheid van 60 kilometer per uur hebben, in plaats van 80. De provincie wilde hier lang niet aan, omdat het beleid is dat op provinciale wegen 80 mag worden gereden.
Naast het verlagen van de snelheid op bepaalde delen, komt er ook speciaal asfalt aan de Norgerweg. Dit ‘fluisterasfalt’ moet de geluidshinder van voorbijrijdend verkeer verlagen.