vrijdag, mei 3, 2024
Tip de Redactie
Luister Radio
Luister via deze knop mee.
Kijk TV
Kijk via deze knop mee.
Inhoud bewerken

© 2024 RTV Zulthe

Persbericht Drents Aanspreekpunt Bijenstichting

Deel op Facebook

De Bijenstichting kende voorheen geen Provinciaal Aanspreekpunt voor Drenthe. Doordat deze (vrijwillige) vacature per 2024 is ingevuld, kan er lokale ondersteuning geboden worden bij initiatieven in de provincie Drenthe.

Algemene informatie Bijenstichting De Bijenstichting is een landelijke organisatie van vrijwilligers, die zich sinds 2010 inzet voor het welzijn van de wilde bij. Enkele van haar doelen zijn: 1. verbod op bepaalde bestrijdingsmiddelen; 2. wettelijke bescherming van wilde bijen; 3. stimulering van de verspreiding van voedselplanten; 4. verbetering van nestelmogelijkheden. Maar ook het benaderen van particulieren (tuinen bij-vriendelijk maken), gemeentes en waterschappen (maaibeleid bermen, grasvelden en oevers) behoort tot de belangrijke taken van de Bijenstichting. Provinciaal Aanspreekpunt Om deze doelen te kunnen verwezenlijken is de Bijenstichting ook op lokaal niveau actief. Iedere provincie heeft daartoe één of meerdere enthousiaste contactpersonen. Deze personen kunnen ondersteunen bij lokale initiatieven, vragen en acties die landelijk uitgerold worden. In de provincie Drenthe is dat Geerke Heijs (bijlage foto), zij stelt zich graag even voor: Vanaf januari 2024 ben ik het Provinciaal Aanspreekpunt van de Bijenstichting voor de provincie Drenthe. Ik woon in Roden (geboren en getogen) en vroeger kwam ik veel in de omgeving van Hoogeveen, Nieuwlande en Hollandscheveld. Ik ben een echte fan van Drenthe en heb een passie voor de wilde bijen. Denk hierbij niet aan de honingbij, maar aan de solitaire bijen en uiteraard de hommels. Over deze dieren valt ontzettend veel te vertellen; als ik noem dat er een bij is die op een vosje lijkt of dat er één is die naar citroen ruikt of dat er een bij is die perfecte rondjes uit een blad kan snijden, dan hoop ik dat ik je aandacht heb! Het gaat niet goed met de wilde bij, 55% van de 359 wilde bijensoorten in Nederlands is bedreigd of zelfs verdwenen. Er zijn 29 soorten hommels en 19 daarvan staan op de rode lijst. We moeten ze helpen. En dat kan met heel leuke en makkelijke stapjes. Voor iedereen met een tuin of balkon haalbaar. De wilde bijen verdienen per direct ondersteuning en daar ga ik mij in Drenthe voor inzetten. Bijen zijn niet alleen cruciaal voor het voortbestaan van bloemen, maar ook voor het voortbestaan van de mensheid. Contactinformatie Bij Geerke Heijs kunt u terecht wanneer u interessant provinciaal nieuws heeft met betrekking tot de wilde bijen, wanneer u informatie wilt over bijv. het opstarten van een lokaal initiatief of wanneer u vragen heeft die de bijen betreffen. Meer informatie over de Bijenstichting is te vinden op www.bijenstichting.nl. Daar kunt u ook diverse cursussen en webinars volgen met informatie over de leefwijze van de wilde bij, hoe je bijen kunt herkennen en wat ze qua voedsel en nestgelegenheid nodig hebben. In de webshop zijn tal van leuke artikelen te vinden rondom dit onderwerp. Wilt u naar aanleiding van dit persbericht meer informatie ontvangen of hier aandacht aan besteden? Het Provinciaal Aanspreekpunt van de provincie Drenthe is te bereiken via drenthe@bijen-educatiecentrum.nl